
Odbiór odpadów spożywczych-jak przygotować się na kontrolę Sanepidu?

Odbiór odpadów spożywczych-jak przygotować się na kontrolę Sanepidu?
Autorem artykułu jest: Przemysław Kupis
Jak postępować z odpadami spożywczymi w gastronomii by nie dać zaskoczyć się kontroli Sanepidu?
Prowadzisz działalność gastronomiczną? Podczas przygotowywania posiłków wytwarzasz odpady spożywcze - pochodzenia roślinnego oraz pochodzenia zwierzęcego kategorii 3. Czy zorganizowałeś już odbiór odpadów spożywczych zgodnie z obowiązującymi przepisami? Nie daj się zaskoczyć bardzo częstym ostatnio kontrolom Sanepidu.
W niniejszym artykule znajdziesz wszystko, co należy wiedzieć o odpadach organicznych z gastronomii by uniknąć kar środowiskowych.
Czym są odpady spożywcze - czyli o regułach, wg.których warto z nimi postępować.
Radzenie sobie z odpadami powstającymi wskutek prowadzenia działalności gospodarczej nie jest tematem łatwym. Przed szczególnym wyzwaniem stoją przedsiębiorstwa gastronomiczne, które muszą zatroszczyć się o odbiór odpadów kuchennych, przestrzegając przy tym wszystkich reguł, jakie zakłada na nie Sanepid. Jak zorganizować odbiór odpadów z firm gastronomicznych by prowadzić restaurację, bar czy pizzerię w pełni zgodnie z prawem?
Czym są odpady spożywcze?
Zgodnie z definicją Komisji Europejskiej, odpady gastronomiczne to "wszystkie odpady żywnościowe, w tym zużyty olej kuchenny pochodzący z restauracji, obiektów gastronomicznych i kuchni, łącznie z kuchniami zbiorowymi i domowymi."
Odpady spożywcze powstają w barach, pubach, restauracjach, kawiarniach. Ale nie tylko: także w stołówkach szkolnych, pracowniczych czy szpitalnych, punktach gastronomicznych w obiektach hotelarskich i sportowych oraz środkach transportu publicznego (takiego jak statki, pociągi czy samoloty).
Trzy grupy odpadów spożywczych
Odpady spożywcze można podzielić na trzy podstawowe grupy.
- I-wsza z nich to produkty, które uległy zepsuciu lub dla których upłynął termin ważności.
- II-ga grupa to odpady, które powstają na etapie przygotowywania potraw (np. obierki ziemniaków, zużyte oleje).
- III-cia grupa to resztki jedzenia, które nie zostały zjedzone przez klientów, a zatem są pozostałościami na ich talerzach.
Odbiór i utylizacja odpadów pochodzenia zwierzęcego kategorii 3.
Szczególną grupę odpadów spożywczych stanowią odpady pochodzenia zwierzęcego, określane jako odpady kategorii 3.
Ich fachowa nazwa to uboczne produkty pochodzenia zwierzęcego. Uznawane są za odpady niebezpieczne i należy je odpowiednio utylizować – nie mogą one trafiać do zwykłych kontenerów.
Zasady obchodzenia się z odpadami spożywczymi w firmie gastronomicznej
Przepisy prawne regulują szereg działań, związanych z odpadami kuchennymi. Przede wszystkim odpady żywnościowe w firmach gastronomicznych muszą być składowane w zamykanych, odpowiednio skonstruowanych pojemnikach. Pojemniki takie są łatwe do wyczyszczenia i dezynfekcji, łatwe do utrzymywania ich w dobrym stanie.
Worki w koszach na śmieci w lokalach gastronomicznych powinny być usuwane po wypełnieniu 2/3 objętości pojemnika, w którym się znajdują oraz zawsze na zakończenie dnia pracy. Nie zostawia się rozpoczętego zapełnianiem odpadami worka na noc.
Prawo wprowadza także wiele zakazów, dotyczących odpadów kuchennych. Niespożyte przez klientów potrawy i reszty potraw nie mogą zostać podane ponownie, nawet jeśli zastosowana zostanie obróbka termiczna. Nie można takich potraw zamrażać. Nieskonsumowane przez gości jedzenie staje się odpadem, który należy wyrzucić.
Ważna, a często zupełnie pomijana, kwestia ścieków z działalności gastronomicznej
Zabrania się wprowadzania do wód odpadów ciekłych – na przykład zużytego oleju. Do urządzeń kanalizacyjnych nie można wprowadzać także odpadów stałych, nawet rozdrobnionych, mogących zmniejszyć przepustowość przewodów kanalizacyjnych. Unieszkodliwianie odpadów gastronomicznych przy wykorzystaniu młynków koloidalnych także jest poza normami prawa.
Zabronione jest w końcu dokarmiane resztkami pochodzącymi z kuchni zwierząt gospodarczych i leśnych.
Jedyną słuszną opcją pozbycia się odpadów z kuchni jest wyspecjalizowany odbiorca odpadów spożywczych, który zadba o to, by nie były one magazynowane i nie ulegały rozkładowi czy nie stały się pożywką dla gryzoni, owadów i bakterii w lokalu gastronomicznym czy na jego zapleczu. Odpady odbierane przez naszą firmę trafiają np. na biogazownię, w której skutecznie je utylizujemy.
W swojej ofercie poza obiorem odpadów kuchennych (zarówno pochodzenia roślinnego jak i odpadów kat. 3 i zlewek) dostarczamy odpowiednie, szczelne pojemniki na te odpady. Posiadamy beczki na zlewki o pojemności 60-660L, a także zwykłe pojemniki w rozmiarach od 120 L do 660 L i kontenery do 25 m3. Po więcej informacji serdecznie zapraszamy do kontaktu.
Odbiór odpadów z firm gastronomicznych – wymagania
Najważniejsze wymaganie, nałożone na odbiór odpadów spożywczych z obiektów gastronomicznych, to wymóg przekazywania ich odpowiedniej firmie, która zajmie się profesjonalną utylizacją. Przedsiębiorstwo gastronomiczne – restauracja, bar czy kawiarnia – powinno mieć umowę na odbiór odpadów kuchennych oraz dokument potwierdzający ten odbiór – Kartę Przekazania Odpadów lub w przypadku odpadów kategorii 3 - dokument handlowy UPPZ.
Karta Przekazania Odpadów (KPO)
Jest to podstawowy element dotyczący ewidencji odpadów. Dowodzi on prawidłowego przekazania odpadów do specjalistycznych ich odbiorców. Zawiera dane posiadacza odpadów, miejsce przeznaczenia odpadów, sposoby gospodarowania odpadami i dane o ich pochodzeniu oraz miejsce pochodzenia i przeznaczenia odpadów.
Jak wspomnieliśmy wcześniej, na Kartę Przekazania Odpadów nie muszą trafić odpady o kodzie 16 03 80, czyli produkty spożywcze przeterminowane lub nieprzydatne do spożycia. Takie odpady podlegają pod decyzje weterynaryjne.
Odbioru odpadów kategorii 3 nie trzeba rejestrować na Karcie Przekazania Odpadu
Posiadanie wymaganej dokumentacji jest sprawdzane przez służby Państwowej Inspekcji Sanitarnej podczas kontroli firm gastronomicznych.
Jedyną grupą odpadów spożywczych, co do której nie wymaga się odbioru przez wyspecjalizowane przedsiębiorstwa, są resztki jedzenia, które pozostały na talerzach klientów – czyli odpady pokonsumpcyjne. Jeśli nie zawierają one odpadów niebezpiecznych, można je wyrzucać razem z odpadami komunalnymi.
To znaczy, że od momentu wydania posiłku, powstałych odpadów nie traktuje się jako tych z prowadzenia działalności gospodarczej. Będąc odpadami wynikającymi z bytowania ludzi zalicza się je do odpadów komunalnych.
Pojemniki na odpady organiczne w gastronomii
Inna kwestia kontrolowana przez Sanepid to posiadanie odpowiednich pojemników na odpadki organiczna. Jak już wspomnieliśmy, muszą one być szczelne, zamykane, utrzymane w dobrym stanie, czyszczone i dezynfekowane. Szczególnie w pomieszczeniach, gdzie przygotowywane są posiłki, kosze muszą mieć zamknięcie – wykorzystuje się na przykład zamknięte kosze z pedałem nożnym.
Przy okazji pojemników warto wspomnieć o kolejnym dokumencie, wymaganym przez służby sanitarne, czyli Dobrych Praktykach Higienicznych (GHP). W nim zawiera się informację, jak myć i dezynfekować pojemniki na odpady spożywcze.
W odniesieniu do odpadów, dokument Dobre Praktyki Higieniczne powinien opisywać sposób gromadzenia odpadów (określone miejsca) oraz wskazywać sposób usuwania odpadków. Ważne jest zawarcie w nim informacji o tym, jak i kiedy ma być sprzątane i zabezpieczane miejsce gromadzenia odpadów przed dostępem insektów i gryzoni.
Dodatkowe kwestie, związane z odbiorem odpadów kuchennych
W kuchniach lokali gastronomicznych powstają nie tylko odpady spożywcze. Podczas prowadzenia restauracji powstają ścieki, które również właściciel lokalu musi odprowadzać zgodnie z prawem.
Jeśli restauracja jest własnością, powinna mieć pozwolenie na spuszczanie swoich ścieków do kanalizacji. Ponadto na lokalach gastronomicznych, w których korzysta się z foliowych reklamówek (np. do pakowania jedzenia na wynos), ciąży konieczność odprowadzania tzw. opłaty recyklingowej. O te wszystkie rzeczy muszą się zatroszczyć właściciele lokali gastronomicznych, jeśli chcą prowadzić swoją działalność zgodnie z prawem.
Jak odbiorca odpadów spożywczych postępuje dalej z tymi odpadami?
Wyróżnić można trzy główne sposoby unieszkodliwiania odpadów spożywczych, stosowane przez firmy, zajmujące się obiorem odpadów, w tym odbiorem odpadów kat. 3. Pierwszy z nich to recycling, polegający na wykorzystaniu odpadów spożywczych w biogazowniach. Drugi sposób to kompostowanie w specjalnych pryzmach. Jeśli nie jest możliwe zastosowanie pierwszego lub drugiego rozwiązania, odbiorcy odpadów spożywczych pozostaje ich utylizacja. Jest to zgodne z tzw. hierarchią sposobów postępowania z odpadami.
Zakłada ona kolejno:
- zapobieganie powstawaniu odpadów,
- przygotowanie do ponownego użycia,
- recykling,
- inne procesy odzysku i unieszkodliwianie
- oraz przechodzenie do kolejnych poziomów hierarchii dopiero, gdy nie da się przetworzyć odpadów w sposób, który jest w hierarchii wcześniej.
Zawieranie współpracy z odbiorcą opadów spożywczych – najważniejsze zagadnienia
Zawierając współpracę z odbiorcą odpadów spożywczych, należy dopilnować, by została zawarta odpowiednia umowa, potwierdzająca taką współpracę, a która będzie potem dowodem dla Sanepidu w razie kontroli. Warto ustalić wszystkie inne kwestie związane z dokumentacją, a następnie praktyczne elementy odbioru odpadów kuchennych. Przedsiębiorstwo przed przystąpieniem do współpracy prosi się o opisanie wszystkich odpadów, jakie generuje do momentu wydania posiłków. To pozwoli na określenie np. odpowiedniej metody ich późniejszej utylizacji. Należy ustalić, czy przedsiębiorstwo posiada opakowania recyklingowe. Jeśli nie, warto skorzystać z oferty firmy, która takie udostępnia lub nawiązać współpracę z organizacją odzysku opakowań. Należy także ustalić, czy firma wykorzystuje reklamówki foliowe i odprowadza opłatę recyklingową. Ostatnią kwestią jest zadbanie o pozwolenie na wpuszczenie swoich ścieków do kanalizacji.
ZEME zapewnia kompleksową obsługę w zakresie odbioru odpadów spożywczych i kategorii 3 w każdym typie lokalu gastronomicznego – zapraszamy do współpracy.
Porównaj ofertę na odbiór i zagospodarowanie odpadów uppz!

Opłata produktowa w kontekście zagospodarowania big bagów w firmie

Opłata produktowa w kontekście zagospodarowania big bagów w firmie
Autorem artykułu jest: ZEME Sp. z o.o.
"Co można zrobić z big bagami w firmie i czy można je odsprzedać? Co wtedy z opłatą produktową?"
Poniższy artykuł powstał w odpowiedzi na wiele pytań, które otrzymaliśmy od Klientów. Dotyczyły przeważnie opłaty produktowej oraz big-bagów, które pozostają po transporcie półproduktów.
Niezaprzeczalnie, problem dalszego zagospodarowania różnego rodzaju opakowań, jest tematem budzącym w wielu przypadkach wątpliwości. Pytania zasadnicze, to:
- kiedy stają się odpadem?
- w jaki sposób je zagospodarować, by pozostać w zgodzie z przepisami?
- jak jednocześnie wdrożyć rozwiązania realnie chroniące środowisko?
Jednym z zagadnień tej kategorii, było skierowane do nas zapytanie: co można zrobić z big bagami w firmie i czy można je odsprzedać?
Nazywane potocznie Big bagi lub bulk bagi, są opakowaniami zbiorczymi z tworzyw sztucznych. Stosuje się je dla różnego rodzaju towarów i odpadów, przeważnie sypkich. Posiadają formę worków o niewielkiej elastyczności i przekroju kwadratu w podstawie. Wybrane modele posiadają klapę zamykającą lub są otwarte, mogą posiadać spust denny, uszczelnienia i wzmocnienia dla materiałów wilgotnych. Ich pojemność standardowo stosowana, to 1 m3 lub 2 m3 .
Poniżej przedstawiamy możliwości zagospodarowania big bagów, które pozostają po rozpakowaniu zamówionych materiałów. Odpowiadamy jednocześnie na pytanie: co możemy z nimi zrobić, zgodnie z obowiązującymi przepisami.
Opłata produktowa - obowiązek rozliczania i dalszy sposób zagospodarowania - czy możemy sprzedać używane big bagi?
Zgodnie z ustawą z dnia 13 czerwca 2013 o gospodarce opakowaniami i odpadami opakowaniowymi "opakowaniem jest wyrób, w tym wyrób bezzwrotny, wykonany z jakiegokolwiek materiału, przeznaczony do przechowywania, ochrony, przewozu, dostarczania lub prezentacji produktów, od surowców do towarów przetworzonych".
Sprowadzając towar w opakowaniu, bądź samo opakowanie, mamy obowiązek rozliczenia ich w opłacie produktowej.
Odpadem, opakowania stają się w momencie wypakowania zawartości – co nie zawsze następuję u wprowadzającego na rynek towar w opakowaniu.
W odniesieniu do ‘ustawy opakowaniowej’ oraz przepisów dot. obrotu towarów i usług, możemy sprzedać tylko takie opakowania, które zakupiliśmy jako osobny produkt. Tzn. produkty wyodrębnione na fakturze: jak na przykład reklamówki jednorazowe, euro-palety, skrzynie, big-bagi, itp. Traktujemy je wówczas jako towar.
To oznacza również, że nie uwzględniamy tego rodzaju opakowań w opłacie produktowej, jak również opakowań zwrotnych- odsyłanych do dostawcy.
W sytuacji, w której opakowanie staje się odpadem, obowiązują przepisy Ustawy o odpadach.
Oznacza to, że wspomniane big-bagi, nawet jeśli są w stanie pozwalającym na odsprzedaż, ustawodawca traktuje je jako odpad opakowaniowy. Dlatego nie można ich odsprzedawać jako opakowanie (towar). W dalszym procesie, należy postępować z nimi, jak z odpadami z tworzyw sztucznych.
Jak zagospodarować big bagi po rozpakowaniu towaru w firmie?
Ze względu na takie, a nie inne traktowanie ich przez ustawodawcę, mamy zdecydowanie ograniczone możliwości działań.
Pozostają nam zaledwie trzy sposoby zagospodarowania takich big bagów:
- Po pierwsze możemy użyć ich do przepakowywania – czyli użyć do zapakowania własnych wysyłek , dalej są wtedy opakowaniem, a nie odpadem, ale ich wprowadzenie na rynek należy uwzględnić w rozliczaniu opłaty produktowej.
- Drugą możliwością zgodną z ustawą, jest odsprzedaż odpadu - przekazanie ich na zasadzie tożsamej jak przekazanie złomu czy surowców wtórnych, z zastosowaniem całej procedury KPO.
- Trzecią, najmniej korzystną dla przedsiębiorcy, jednak najczęściej występującą, jest procedura utylizacji wytwarzanych odpadów i poniesienie z tym związanych kosztów.
Kolejny raz okazuje się, że przepisy nie są życiowe i nie uwzględniają sytuacji, kiedy opakowania nadają się do ponownego użytku. Gdyby spełniały parametry i wymogi opakowań wprowadzanych na rynek po raz pierwszy, nie musielibyśmy traktować ich jako odpad. Mogłyby zostać przekazane jako produkt do ponownego użytku. Daleko szukać w tym "EKOLOGII".
Miejmy nadzieję, że w sytuacji globalnej walki z tworzywami sztucznymi, takie głosy zostaną uwzględnione przy następnych zmianach w ustawie...
Zachęcamy do zadawania pytań dotyczących tego tematu, jak również i innych powiązanych. W związku z tym zapraszamy serdecznie do kontaktu oraz współpracy w rozwiązaniu problemów z opakowaniami i innymi odpadami.

Jak podnieść wartość odpadu spożywczego o 160%?

Jak podnieść wartość odpadu spożywczego o 160%?
Autorem artykułu jest: Przemysław Kupis
Zagospodarowanie odpadów spożywczych na cele paszowe
Coraz większym problemem w Polsce, jak i Europie staje się ilość odpadów spożywczych powstających w procesie produkcyjnym. Jest ona szczególnie dużym wyzwaniem dla przedsiębiorców z przemysłu spożywczego ze względu na rosnące koszty utylizacji przeterminowanej żywności. Jednym ze sposobów ograniczenia tych kosztów jest wykorzystanie go do produkcji paszy. Rozwiązanie to pozwala obniżyć koszt wywozu odpadów, a w niektórych sytuacjach zamienia odpad w źródło przychodu dla firmy. Oprócz korzyści finansowych działanie to ogranicza emisję dwutlenku węgla, który jest odpowiedzialny za zmiany klimatu.
Odpady spożywcze nie zawsze muszą zostać poddane standardowej utylizacji. Można wykorzystać je na cele paszowe.
Odpady spożywcze, które mają potencjał zastosowania jako produkty paszowe, powstają w różnych firmach spożywczych: piekarniach, cukierniach, zakładach mleczarskich, owocowo-warzywnych, tłuszczowych, etc.
Istnieje wiele możliwości wykorzystania tego typu produktów w żywieniu trzody chlewnej na sucho. Najistotniejsze przy tym jest określenie wartości odżywczej danego odpadu. Zależy ona od rodzaju surowca, stopnia zanieczyszczenia produktu i technologii produkcji. Z reguły są to produkty o dużej zawartości białka, skrobi, węglowodanów i tłuszczów. Najczęściej wykorzystywane produkty jako dodatki do produkcji paszy lub bezpośredniego karmienia zwierząt to:
- mączka biszkoptowa,
- grys ciasteczkowy,
- mąka chlebowa,
- płatki czekoladowe,
- bułki (odpad 02 06 01),
- pieczywo,
- chipsy ziemniaczane,
- obierzyna ziemniaczana,
- wywar gorzelniany płynny.
Przy zastosowaniu odpowiednich procedur powyższe odpady spożywcze mogą zostać sklasyfikowane jako produkt paszowy. Wprowadzenie ich do obrotu wymaga spełnienia restrykcyjnych wymagań pod względem przechowywania, oznakowania (etykieta paszowa) i transportu (zezwolenie od Powiatowego Lekarza Weterynarii). W wyjaśnieniu i indywidualnej analizie wszystkich istotnych kwestii, pomoże Ci firma ZEME.
Zalety alternatywnych metod utylizacji odpadów spożywczych
Materiały paszowe można postrzegać w wymiarze ekonomicznym, środowiskom, a nawet etycznym, dlatego wiele firm przyjmuje tego typu surowce i wykorzystuje je do produkcji paszy. Dzięki wyżej wymienionym produktom obniżymy koszty żywienia zwierząt, jak i ograniczymy emisję dwutlenku węgla (rocznie o 0,62 mln ton mniej CO2 przy zastosowaniu diety mieszanej z 10% udziałem produktów paszowych). Badania przeprowadzone w ramach projektu NOSHAN pokazały również, że użycie składników z produktów ubocznych wpływa na poprawę zdrowia zwierząt. Niektóre spożywcze produkty uboczne, jak np. wytłoczyny z oliwek, mogą polepszyć ogólny stan zdrowia jelit trzody chlewnej i drobiu. Wykorzystanie odpadów spożywczych obniży również areał przeznaczony pod uprawę na pasze. Ograniczy także ekotoksyczność dzięki braku konieczności stosowania nawozów chemicznych i pestycydów na tych gruntach.
Polska znajduje się w czołówce krajów Unii Europejskiej pod względem marnowanej żywności. Szacuje się, że w naszym kraju marnuje się około 9 mln ton produktów spożywczych rocznie. Większość z nich może być jednak wykorzystana jako produkt paszowy, a wytwórca odpadu może zaoszczędzić na tej operacji nawet do 160% wartości. Jeśli masz odpady, które mogą klasyfikować się jako materiał paszowy – skontaktuj się z nami – zajmujemy się odbiorem odpadów kat. III w ilościach hurtowych, transportem oraz kompleksową utylizacją spożywki.

Drewno i palety - problem czy źródło pieniędzy?

Drewno i palety - problem czy źródło pieniędzy?
Autorem artykułu jest: Paweł Trzaska-Gerlecki
Jak zagospodarować odpady drewniane nie paląc ich w piecu i poza sezonem grzewczym?
Jednym z bardziej kłopotliwych odpadów występujących w codziennej pracy niemal wszystkich firm są opakowania drewniane - skrzynie i palety, oraz stare meble z drewna i produktów drewnopochodnych. Jeszcze większy problem stanowią odpady pozostałe po produkcji mebli, drewnianych konstrukcji itp. Co sprawia, że tak trudno jest zagospodarować takie odpady drewniane?
Odpad jest przestrzenny, zajmuje dużo miejsca, a składowany w sposób nieprawidłowy stanowi poważne zagrożenie pożarowe. Poza znanym wszystkim, stosowanym powszechnie i prowadzonym na ogół nieprawidłowo - spalaniem w piecach - odpady te można poddać wielu innym procesom.
Poczynając od upcyklingu (produkcji nowych produktów) i reuse (ponownego użycia), po wytwarzanie produktów drewnopochodnych (np. płyty wiórowe, trocinowe elementy - klocki do produkcji nowych palet) i produkcję paliw drewnopochodnych.
ZEME z powodzeniem zagospodarowuje takie odpady u kilku klientów, stale rozszerzając tę działalność. Przykład notatki marketingowej dotyczącej odbioru palet drewnianych znajdziesz tutaj
Upcykling - nowe zastosowanie dla starych produktów
Upcykling jest stosunkowo nowym sposobem zagospodarowania niektórych rodzajów odpadów. W przypadku opakowań z drewna, na ogół polega na wykorzystaniu skrzynek i palet do produkcji nietypowych mebli. I tak np. meble produkowane ze starych palet są z powodzeniem stosowane m.in. w restauracjach i ogródkach restauracyjnych na Bulwarach Wiślanych, a w wielu małych restauracjach i barach, stare skrzynki po owocach służą jako półki wiszące na ścianach.
Reuse - ponowne użycie
Reuse jest najbardziej rekomendowanym sposobem zagospodarowania wszelkich odpadów. Polega na wykorzystaniu odpadu do tego samego celu, do którego był przeznaczony produkt pierwotny. Ważnym elementem tego sposobu jest naprawa (np. palet). Trzeba wiedzieć, że każda paleta, nawet uszkodzona, nadaje się do naprawy, pod warunkiem, że uszkodzone są nie więcej niż 3 elementy. Podobnie stare meble drewniane łatwo poddają się renowacji i po naprawie mogą być używane przez wiele lat.
Recykling - przerób na inne produkty
Przerób drewna i produktów drewnopochodnych (płyty OSB, płyty wiórowe, sklejka, meble z tych materiałów) ma miejsce na szerszą skalę od niedawna. Dotychczas zasadniczym problemem była zawartość substancji chemicznych utrudniająca bądź wręcz uniemożliwiająca ich przetwarzanie.
Postęp technologiczny pozwolił jednak na ominięcie problemów związanych z chemicznymi dodatkami i umożliwił traktowanie odpadów drewnopochodnych jako pełnowartościowych surowców.
Poniżej przykładowe zastosowania takich surowców:
- produkcja płyt wiórowych i płyt OSB z odpadów
- wytwarzanie sprasowanych pod ciśnieniem elementów konstrukcyjnych z trocin (np elementy palet, skrzyń, itp)
- produkcja okładzin i płyt tarasowych zmieszanych z tworzywami sztucznymi trocin, wiórów drzewnych
Recykling - odzysk energii - paliwo
Spalanie drewna nie jest najbardziej ekologicznym sposobem odzysku odpadów drewnianych i drewnopochodnych. Należy pamiętać, że spalanie bezpośrednie (przed przetworzeniem odpadu na paliwo) jest zakazane i może w znaczący sposób przyczyniać się do zanieczyszczenia środowiska. Wynika to z faktu, że większość tych odpadów może być zanieczyszczona rozmaitymi chemikaliami podczas ich używania, albo zawiera substancje chemiczne (lakiery, kleje, okleiny, itp.). Dlatego też, spalanie drewna odpadowego jest dopuszczalne wyłącznie w wyspecjalizowanych instalacjach (spalarniach), wyposażonych w urządzenia do oczyszczania spalin i popiołów.
Chyba, że drewno spala się w formie atestowanego paliwa produkowanego z odpadu takiego jak groszek, pellet, brykiet. Atest dla takiego paliwa oznacza, że zostało ono wytworzone w procesie kontrolowanym, a produkt końcowy (paliwo) nie zawiera niebezpiecznej chemii i jest nieszkodliwy dla środowiska (naturalnie poza emisją dwutlenku węgla).
Podsumowanie i zalecenia - jak zagospodarować odpady drewniane i jak je do tego odpowiednio przygotować:
- Nie palimy pod żadnym pozorem odpadów z drewna i produktów drewnopochodnych przed ich przetworzeniem.
- Nie wyrzucamy tych odpadów do odpadów zmieszanych - oddajemy je do recyklingu lub innego procesu przetworzenia.
- Przygotowujemy odpady do recyklingu:
- oddzielamy palety nieuszkodzone - dzielimy je na rozmiary i rodzaje, sztaplujemy (układamy w “słupki” do załadunku)
- palety uszkodzone - oddzielamy te z małą ilością uszkodzeń (uszkodzone do 3 elementów)
- Odpady z płyt wiórowych, płyt OSB, MDF, HDP:
- rozdzielamy na poszczególne rodzaje
- przygotowujemy do załadunku - układamy (najlepiej na paletach)
Przygotowany odpad składujemy w miejscu, które umożliwia swobodny dojazd środków transportu (naczepa, kontenery), pamiętając również o możliwości załadunku (dojazd ładowarki lub wózka widłowego). Co więcej, tak przygotowane odpady z pewnością znajdą odbiorców!
Jeśli mimo wszystko masz wątpliwości, jak zagospodarować swoje odpady drewniane - zapraszamy do kontaktu! Pomożemy, doradzimy, odbierzemy, dostarczymy odpowiednie dokumenty.

Odbiór odpadów FOTELI KINOWYCH - premiera w repertuarze ZEME

Odbiór odpadów FOTELI KINOWYCH - premiera w repertuarze ZEME
Autorem artykułu jest: ZEME Sp. z o.o.
ZEME odbiera najróżniejsze rodzaje odpadów, ale TAKIE smaczki trafiają się rzadko. Tym razem przedstawiamy odbiór odpadów foteli kinowych.
Zdarzają się w ZEME również odpady nietypowe, gabarytowe, a do tego z duszą i historią. Odbiór odpadów foteli kinowych był jednym z nich. Dlatego postanowiliśmy pochwalić się odbiorem tych wyjątkowych odpadów 500 szt foteli kinowych z Nove Kino (Kino Wisła) !
Tło logistyczno-techniczne: podstawiliśmy 2 kontenery o pojemności 36 m.sześć. (tzw. KP 36 ), zapewniliśmy sprawną akcję, a klimat jej przebiegu można podziwiać na zdjęciach.
Dziękujemy za współpracę i zaufanie Nove Kino!
#OdbiórOdpadów #ZEME #Recycling #NoveKino #KontenerKP36 #OdzyskSurowcow
Posiadasz nietypowe odpady? interesuje Cię odbiór odpadów foteli lub innych nietypowych sprzętów? Skontaktuj się z nami! Zapewnimy Twoim odpadom odpowiednie miejsce w obiegu zamkniętym surowców.
Niższa cena często oznacza, że Twoje odpady trafią niestety "w ziemię". Ale nie zawsze. Jeśli powierzysz odpady rzetelnemu odbiorcy, który ma na uwadze nasze wspólne środowisko życia - trafią do przetworzenia, recyklingu, bezpiecznej utylizacji. Tak właśnie się dzieje gdy odpady odbiera od Ciebie ZEME Sp.z o.o.
Dzięki eksperckiej wiedzy, znajomości branży gospodarki odpadami jesteśmy w stanie nie tylko zapewnić najlepszy możliwy sposób zagospodarowania odpadów, ale także wygenerować realne oszczędności kosztów ponoszonych na gospodarkę odpadów.
Zapraszamy do zapoznania się z naszymi case study w zakładce referencje, gdzie na konkretnych przykładach przedstawiamy potwierdzone korzyści Klientów ze współpracy z nami.
Przekonaj się, że z odpowiednim partnerem biznesowym, gospodarka odpadami nie musi być uciążliwa.
Zachęcamy również do lektury pozostałych artykułów, szczególnie najnowszych dotyczących zmieniającego się prawa odpadowego.
Przeczytaj więcej nt. zmian w ustawie dotyczącej odpowiedzialności za odpoady niebezpieczne.
Do wymogów związanych z BDO i wystawiania elektronicznego KPO - także jesteśmy przygotowani i zapewniamy pełne wsparcie w tej kwestii naszym Klientom.
Dlatego, zapraszamy do kontaktu - znajdziemy najlepszy sposób zagospodarowania Twoich odpadów.

Nowość na rynku urządzeń do zgniatania odpadów!

Nowość na rynku urządzeń do zgniatania odpadów!
Autorem artykułu jest: ZEME Sp. z o.o.
Odpady komunalne zmieszane mają podrożeć x2 od 1 stycznia 2019r.
Jest to zła informacja dla wszystkich zarządców biurowców i hoteli, bo obiekty te produkują bardzo dużo odpadów.
Obecnie w średniej wielkości biurowcu w Warszawie (15 000m2) miesięczny koszt wywozu to 7000zł. Po planowanej zmianie kwota ta podwoi się, a zarządcy będą pod jeszcze większą presją optymalizacji tzw. service charge, tj. opłaty naliczanej z tytułu zużycia mediów, usług sprzątania i właśnie gospodarki odpadami.
Odpowiedzią na to mogą być zgniatarki do odpadów, takie jak ta na załączonym filmie: https://www.youtube.com/watch?v=65gbuzREQt4
Opłata za wywóz odpadów naliczana jest per ilość odebranych pojemników.
Obecnie w Warszawie jest to 63 zł / pojemnik 1100L.
Zgodnie z planami, zakładamy wzrost x2 = 126,00 zł / pojemnik.
Przy 111 pojemnikach, koszt roczny wyniesie 13986,00 zł x 12 miesięcy = 167832,00 zł
W przypadku montażu zgniatarki, przy założeniu że obniży objętość odpadów o 30%, oszczędności roczne wyniosą: 30% x 13986,00 x 12 miesięcy = 50349,00 zł, a koszt zakupu urządzenia to… 11070,00 zł.
Oszczędności zwrócą się po kilku miesiącach.
Ciekawe co na to firmy komunalne, które rozliczają się później na bramie RIPOKu z masy odebranych odpadów? Zgodzą się na odbiór takich wstępnie zgniecionych odpadów?
Lub zadając pytanie inaczej: czy mają podstawę prawną, żeby odmówić ich odbioru?
Źródło: https://www.pelmfg.com/products/bin-compactors/